Melatonin: piller mod jetlag

&#8220Piller mod jetlag? Er han blevet skør?&#8220 tænker du nok. Det gjorde jeg i hvert fald. Men melatonin er et godt alternativ mod søvnløse nætter.

Ole Lukøje står på spring
Ole Lukøje.

Melatonin er et hormon, der produceres i hjernen og blandt andet gør en søvnig. Det spiller en stor rolle i reguleringen af vores døgnrytme, idet melatonin især frigives om natten, når det er mørkt, og på denne måde gør en træt.

Men først en advarsel: Melatonin er ikke, umiddelbart, til salg i Danmark. Gravide, kvinder der gerne vil være gravide og folk der generelt ikke er raske, bør ikke bruge det. Og jeg ved dybest set ikke om det er lovligt at importerer det. Og så skal man sove når man har taget det. Intet andet.

Hvorfor får man jetlag?

Jetlag opstår når man rejser på tværs af tidszoner, og kendes af stort set alle der har rejst længere tid i fly.

Mens rejsen vest på plejer at være okay, så har jeg selv temmelig svært ved at rejse den anden vej – nemlig øst på. Det resulterer i opvågninger kl. 4 om natten, underlige madvaner samt træthed. Med andre ord, det er pisse irriterende!

Jetlag opstår fordi kroppen er vant til en anden døgnrytme, også kaldet den cirkadian rytme, fra latin hvor circa betyder &#8220omkring&#8220 og diem betyder &#8220dag&#8220. Døgnrytmen styres af hormoner i kroppen, men kan påvirkes af en række eksterne faktorer, hvoraf langt den vigtigste er sollys.

Nerver fra vores øjne er nemlig forbundet med en gruppe celler i hjernen kaldet nucleus suprachiasmaticus. Denne gruppe celler bestemmer hvornår melatonin skal dannes og frigives – hvilket selvfølgelig sker når det er mørkt. Melatonin kaldes derfor også ‘hormon of darkness’ (!), selvom jeg personligt synes Ole Lukøje’s Wonder Drug ville lyde bedre.

Der findes også andre eksterne stimuli som påvirker ens døgnryme – de kaldes zeitgeber, hvilket selvfølgelig betyder ‘tidsgivere’ på tysk. Den vigtigste er som sagt lys – mens andre stimuli som spisevaner og social interaktion spiller en rolle, og kan påvirke din døgnrytme.

Nu har du sikkert to spørgsmål:

Betyder det at blinde ingen døgntyme har?

Min fysiologi bog (og man får let fornemmelsen at det virkelig er nogle kloge mennesker der har skrevet den) skriver at blinde rent faktisk ingen døgnrytme har. Hvem skulle have troet det?

Kan jeg så ikke bare udsætte mig selv for lys, indtil jeg skal i seng?

Igen, du har ret! Ligesom det er en god ide at spise mad på de ‘rigtige’ tidspunkter. Så hvis du ikke er så meget for piller, så er det da et dejligt alternativ. Men reelt svært at gennemføre. Du kan læse mere om lysbehandling hos NetDoktor.

Mela… hvad for noget?

Nå, men jeg er jo både doven og har lært tilstrækkeligt til at vide hvordan man undersøger stoffers farlighed. Så som en anden Hunter S. Thompsen (ah okay), gav jeg mig straks til at undersøge hvad melatonin nu var for noget og besluttede mig for at det ikke lød farligt:

Så da jeg kom hjem fra USA for nyligt, og kl. blev sengetid, tog jeg én pille (3 mg) og lagde mig til at sove. Og sørme nok om det ikke virkede… næsten da. Jeg vågnede kl. 6.30 om morgenen.

Hermed sommerens første tip.

4 thoughts on “Melatonin: piller mod jetlag

  1. Hej Mike,

    Jeg gennemlæser lige hele din blog, og især dette indlæg faldt mig i øjnene. Jeg har nemlig mange problemer med at sove! Eller rettere sagt, at holde mig vågen.
    Umiddelbart fejler jeg ingenting (udover almindelige skavanker), men det er fysisk umuligt for mig at holde mig vågen – om dagen!
    Du vil sikkert påpege, at jeg har ødelagt min døgnrytme, og lavet om på nat og dag – meen, det er heller ikke tilfældet. For jeg sover osse fint om natten.
    Mit spørgsmål lyder på: tror du, det er muligt at melatonin kan frigives i dagtimerne også?
    (Det kunne være en case, hvor at jeg langsomt har vænnet min krop til meget søvn, men det har været sådan siden jeg blev født – sov tilmed, da jeg blev født. Når jeg er vågen, er energiniveauet højt, men bliver pludseligt overvældet af træthed)

  2. Hej Nadia,

    Rigtig godt spørgsmål! Der kan være mange årsager til at du er træt om dagen. Får du sovet nok om natten? Har du en fast døgnrytme (som du selv skriver)? Er du stresset eller deprimeret? Spiser du sundt og drikker nok vand? Er dit jern-niveau for lavt? Osv.

    Melatonin kan sikkert godt frigives om dagen også, men det er ikke umiddelbart det første jeg ville tænke på. Der er også mange andre faktorer og hormoner der spiller ind. Hvis du har store problemer med det, så ville jeg – som altid – anbefalde du tager en snak med din praktiserende læge (eller sender ham en mail), for han er i virkeligheden meget bedre kvalificeret til at rådgive dig :-)

    Sorry, det var nok ikke så meget svar, men der kan være rigtig mange faktorer der spiller ind :-)

  3. Jeg søgte egentlig ikke et svar på, hvorfor jeg nu sover så meget. Burde måske have stillet spørgsmålet først. For min interesse lå nemlig i, om hvorvidt melanin netop kan udskilles i dagslys, om kroppen måske kan være omvendt indrettet. At jeg sover så meget var mere et eksempel på at det måske blev udskilt i dagslys også.
    Min læge er nemlig på sagen, og som du selv siger ‘nej, jeg ved ikke, hvad du fejler, men jeg kan tage din temperatur’ ;) Kender selv et par lægestuderende, som pludselig er begyndt at blive ‘udnyttet’, hehe.

    Din blog er fantastisk, du stiller spørgsmål og finder svar på alle de mærkelige biologiske spørgsmål, der er. Det er helt vildt spændende. Thumbs up på den!

  4. Melatonin frigivelsen kan siges at være koblet til lys-receptorer i dine øjne, og frigives normalt kun når det begynder at blive mørkt. Din dagsrytme spiller dog også spiller en rolle. Når jeg har været i USA fx, så bliver mig døgnrytme temmelig ustabil og der kan gå lang tid inden jeg rigtig får den på plads igen.

    Der vil godt kunne være sygdomme der gør at melatonin også bliver udskilt om dagen (fx celleforandringer i de kirtler der producerer melatonin), men jeg har aldrig hørt om folk der skulle være indrettes således fra barns ben. Det betyder dog ikke, at det ikke kan være tilfældet, blot at min (og måske også din egen læges) viden kan være utilstrækkelig.

    Tak fordi du kan lide min blog, det gør mig rigtig glad at høre :-)

    Mike

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *